Curriculum vitae van Wim Blankenstijn

 

 

Naam

Willem Blankenstijn

Profiel

Informatie manager. Schakel tussen bedrijfsbeleid en informatievoorziening. ICT-projectleiding, software ontwikkeling.

Laatste functie

Informatie Manager bij een beursgenoteerde, Europees opererende vastgoed­belegger.

Persoonlijke gegevens

Geboren: 8 januari 1948, getrouwd.
hobby's: toerzeilen (actief) en muziek (passief)

E-mail

wim.blankenstijn@xs4all.nl

 

Wim

 

 

Kennis

Kennisvelden

Informatie management, bedrijfskunde, informatie technologie, software development, informatie veiligheid, vastgoedbeheer, financiële administraties, kwaliteitssystemen.

Trainingen, cursussen

Informatieplanning, administratieve organisatie, bedrijfskunde, klantgericht adviseren, professioneel leidinggeven, projectmatig werken, ITIL.

Opleiding

Elektrotechnisch ingenieur (Technische universiteit Eindhoven, 1975)

Talen

Goed Engels, enig Duits en Frans.

 

 

Ervaringen

Informatiemanagement en beleidsadvies (25 jaar)

- organisaties:

variërend van klein tot groot, overheid, beursgenoteerd, multinational

- methodes:

Organisatie-, proces- en gegevens­modellen, dataflow-diagrammen, SWOT-analyse.

Lijn- en projectmanagement (25 jaar)

- projectomvang:

tot 15 manjaar

- leidinggevend:

tot 25 medewerkers

- methodes:

SDM, DSDM, Prince2

Systeemontwikkeling (20 jaar)

- doelgebieden:

financieel, vastgoed, wetenschappelijk, diverse andere gebieden.

- omgevingen:

commercieel en voor interne automatisering

- rollen:

projectleider, opbouw ontwikkelomgeving, applicatieontwerp, tester, ontwikkelaar

- methodes:

Yourdon, JSD, Information Engineering, FPA

- design-hulpmiddelen:

S-Designer pro, SDW, Oracle/Designer

Kwaliteitssystemen en –certificering

- ISO-9000, certificering softwareontwikkelafdeling

- ISO-17799:2005, ISO-27001, CoBIT, ITIL

- opstellen kwaliteitshandboeken en -procedures.

 

 

Loopbaan

 

2002 –2010

Information Officer van een beursgenoteerde Europees opererende vastgoedbelegger.
Verantwoordelijk voor informatiebeleid en -ondersteuning van holding en dochterbedrijven in diverse landen, waaronder ook het beheer van de netwerkwerkinfrastructuur en centrale en decentrale server-parken, alsmede de ondersteuning van de centrale informatie­systemen voor de (toen) vijf vestigingen in Europa.
Actief betrokken bij het stroomlijnen van de processen voor corporate reporting en vastgoedbeheer.
Leidinggevend aan een tiental medewerkers. Verantwoordelijk voor het volledige ICT-budget.
Na het selecteren en inwerken van mijn opvolger, heb ik de laatste twee jaar een stapje terug gedaan. Als consultant bleef ik de nieuwe man ondersteunen en voerde ik een aantal zwaardere projecten uit.

1995 – 2002

Project- en interim management.

·         Management consultancy bij de invoering van vastgoed­management pakketten in diverse organisaties.

·         Opzetten van de in- en externe organisatie voor het ontwikkelen en op de markt brengen van een software­pakket voor het financieel vastgoed­management, uitvoeren van de informa­tie­analyse, ­ontwerp en techniekkeuze.

·         Projectmanager van een groot workflow-management project. 25 projectmedewerkers. Hulpmiddelen: Oracle-Designer, Oracle-Forms, Staffware.

·         Groepsmanagement Intranet-ontwikkelgroep bij ministerie V & W.

·         Projectbegeleiding “Hercodering bedrijfsmiddelen” bij een drinkwater­leiding­bedrijf.

·         Organisatieadvies voor een verenigingskantoor van 40 medewerkers, vooruitlopend op een informatie­planning.

·         Directieadviseur/projectleider bij een ingenieursbureau. Begeleiding van de overgang naar software­ontwikkeling voor Windows. Keuze van methoden en ontwikkeltechnieken, coachen van de software­groep. Opstellen van een opleidings­plan en werving nieuwe mede­werkers.  Projectleiding van ontwerp en bouw van diverse software­pakketten voor geluidsberekening (wereldwijd verkocht) en bouwfysica, opzetten van kwaliteitsprocedures en kwaliteits­handboek.

1989 - 1994

Groepshoofd informatieplanning en -advies, internationaal farmaceutisch bedrijf. Opstellen informatieplannen voor de R&D, voor een productiefabriek en voor de divisie als geheel. Leidinggevend aan informatie­deskundigen en applicatie­ontwikkelaars voor laboratorium­automatisering.

1985 - 1989

Hoofd stafafdeling software hulpmiddelen, middelgroot softwarehouse. Leidinggevend aan software-engineers. Lid COSSO-commissie voor kwaliteit, begeleiding van de kwaliteits­certificering binnen het bedrijf (eerste in Nederland). Voorzitter centrale ondernemingsraad.

1980 - 1985

Chef systeemontwikkeling, PTT-Telecom. Leidinggevend aan systeem­ontwerpers en applicatieprogrammeurs. Intern account­manage­ment. Leiding van de interne projecten. Opzetten opleidingstrajecten van de afdeling. Lid klankbordgroep post-HBO onderwijs.

1977 - 1980

Technisch-wetenschappelijk analist, raadgevend ingenieursbureau. Ontwikkeling van diverse technisch-wetenschappelijke en administratieve systemen.

1973 - 1979

Leraar wiskunde, VWO en HAVO, Montessori Lyceum Den Haag.