De boot |
WANDERER-37 |
Ontwerp |
Martin Bekebrede (Jachtarchitect), Nel Punt (Zeilteken) |
Bouwers |
NAZ-schepen,
Kroes Scheepsbouw, Siep de Lang (timmerwerk), Oksewiel Scheepstechniek,
Martien Beets (schilderwerk) |
Bouwgeleiding |
Den Drijver Expertise |
Opdrachtgevers |
Wim Blankenstijn,
Henriette Beckers |
Basisgegevens van de Wisseling
Lengte over alles |
: |
11,90
m |
Lengte over dek |
: |
11,10
m |
Lengte waterlijn |
: |
10,00
m |
Grootste breedte |
: |
3,72
m |
Diepgang |
: |
0,90
/ 2,15 m |
Waterverplaatsing |
: |
ca.
12.000 kg |
Motor |
: |
Yanmar
54 pk |
Keuring |
: |
CE-A |
Zeilen
Grootzeil |
: |
29
m² |
Kluiver |
: |
36
m² |
Kotterfok |
: |
16
m² |
Bollejan |
: |
?? |
Casco
· Stalen casco volgens snijpakket naar
constructietekening van Martin Bekebrede, gestraald materiaal:
-
onderwaterschip |
: |
5
mm |
-
zwaardkast |
: |
10
mm |
-
opbouw en dekken |
: |
4
mm |
-
huidspanten |
: |
strip
60 x 8 mm |
-
dekspanten |
: |
40
x 40 x 5 mm |
Materiaal
is gevormd, gelast en geslepen conform CE-normering, categorie A.
·
Roestvrijstalen onderdelen: bolders (4), doorvoerogen in
boeisel, potdekstrip, waterloosgaten, stuurstand (geen schootbeugel),
puttingen, roeras, zwaardas, mastzitting met valgeleiding, preekstoel en
hekstoel, scepterpotten en scepters, ankergeleiding met teflon ankerrol,
railingdraden, afwateringsgoten onder de luiken in kuipbanken (3), gasbun en
motorruimte.
·
Bronzen bussen en overig draaiwerk t.b.v. roeras en zwaardas.
·
Roestvrijstalen tanks: water ca. 500 liter, diesel 150 liter,
vuilwater 120 liter, ankerkettingbak.
·
Ballast, ca. 3000 kg lood op vlak geplaatst.
·
10 stuks aluminium anodes en 6 kogelafsluiters in het
onderwaterschip, 2 bronzen waterinlaten t.b.v. koeling en schroefassmering.
·
RVS luiken in de kuip t.b.v. 2 bakskisten, 1 gasbun, motorruimte
(knevelbaar) en achteronder.
·
8 stuks roestvrijstalen patrijspoorten en 6 stuks messing
verchroomde ramen in het doghouse, 1 aluminium vluchtluik op de vooropbouw
met verduistering en horrengaas.
Cascobehandeling
·
Schuren en ontvetten van het stalen casco, spuiten International
2-component epoxy primer op de buitenzijde van de romp, afkitten van de spanten
(beneden de waterlijn) en afspuiten met epoxylaag aan de binnenzijde van de
romp.
·
Plamuren van het bovenwaterschip met International 2-componenten
epoxy plamuur, terugschuren en andermaal spuiten International 2-componenten
epoxy primer.
Daarna afschilderen in 2-component polyurethaanverf in 2 standaardkleuren naar
keuze, dekken in antislipverf.
· Onderwaterschip afgewerkt met
antifouling (Hempels koperhoudend), en afgezet met waterlijn.
Timmerwerk
·
Exterieur:
Kuipvloer, kuiprand en kuipbanken belegd met teakhout. Teakhouten schuifluik
met deurtjes en washboard, geolied teakhouten potdekken rondom.
· Interieur:
o Uitvoering: teak betimmering
o De “hondekooi” is vervallen: in plaats daarvan is er een
extra bakskist in de kuip. Het voorste deel is een bergschap, vanuit de kajuit
te bereiken.
o In keuken is een koelbox (hechthout met polyester of
p.u.schuim 6 cm dik) gemaakt in de hoek, direct naast de ingang is een grote
ladekast geplaatst.
o
Binnenzijde romp tot aan de waterlijn geïsoleerd met minerale
wol, de staande delen van de opbouw zijn met PU-plaat geïsoleerd tegen
condensvorming.
o Plafonds van watervaste schroot.
o Vloer van merbau massief met lijfhout
en bies rondom.
o Kastjes en wanden van teak gefineerd
hechthout, lijstwerk, tegen de huid voorgefreesd teak plaatmateriaal;
werkbladen massief teak, binnenzijde kastjes hechthout.
o
Aanrechtblad van Marlan in een lichte kleur met Marlan
waterkering / lijst rondom (ook tegen de zijden); RVS spoelbak volkomen vlak
met het blad.
o
Kastjes en laden voorzien van zeeborgingen en scheepsbeslag in
roestvrijstaal of verchroomd messing. Navigatietafel met kaartenklep,
ladenkastje en console boven het blad,
o
Centrale tafel met 2 scharnierende zijkleppen.
o
Voorin een zgn. ”frans bed” met goede kwaliteit lattenbodem,
gescheiden douche en toiletruimte, veel kastruimte.
o Natte cellen met antislip epoxy vloer
en watervaste wanden en plafond.
o
Hutdeuren en deuren van natte cellen zijn van teak, inclusief
verchroomd messing / RVS scheepsbeslag.
Conservering timmerwerk
· Exterieur:
teakhout behandeld met houtolie (D1/D2 systeem);
· Interieur:
plafonds, binnenzijde kastruimtes geschilderd gebroken wit, wanden en houtwerk
transparant satijn gelakt, vloerdelen in de was.
Techniek
·
Voortstuwing: Yanmar
54 pk diesel, met rvs schroefas,zelfontluchtende watergesmeerde lagering,
bronzen 3-blads schroef, natte uitlaat met waterslot en antihevelklep, 80Ah
startaccu, rvs morsehandle, standaard Yanmar-dashboard met bedrijfsurenteller
en toerenteller. Brandstofsysteem met debugfilter en dubbele, omschakelbare,
brandstoffilters.
·
Stuurwerk: handhydraulisch stuurwerk met bronzen pomp (Vetus HTP
30, zonder kleppen) en cylinder (Vetus MTC72, inhoud 146cc), rvs stuurwiel (4,9
omwentelingen van BB naar SB).
· Zwaardbediening: handhydraulisch bediende zwaardcylinder
met oploopventiel, zwaardstandaanwijzer op stuurstand.
·
Drinkwater: koud en warm stromend water in
keuken,en douche (thermostaatkraan), dmv een flowjet waterpomp en een 50 liter
boiler met koelwaterspiraal, verwarmd door koelwater van de motor of door de
walstroom. Tevens een voetpomp in de koudwaterleiding met separaat kraantje in
de keuken.
·
Silent elektrisch toilet (spoelen met drinkwater
i.v.m. droogvallen), vuilwatertank met geurfilter en keuzemogelijkheid
leegzuigen / overboord lozen, douchewater afvoerpomp in natte cel.
·
Elektrische installatie: 12 Volt, 230 Ah lichtaccu,
walstroomaansluiting met een Victron
12V/30A acculader, schakelpaneel met accuwacht, ampére-meter en tankinhoudsmeters
voor water en brandstof in
navigatiehoek. Verlichting: halogeen inbouwspotjes, leeslampjes,
navigatietafellampje (nachtverlichting)
·
Navigatieapparatuur volgens onderstaande lijst.
Montage op roefdak vindt plaats op een aparte brug over het schuifluik, waarop
ook de overloop van het grootzeil is geplaatst.
|
Merk |
Type |
Plaats |
Raymarine |
ST40 |
roefdak op overloop |
|
Raymarine |
ST40 |
roefdak op overloop |
|
Raymarine |
ST40 |
roefdak op overloop |
|
Raymarine |
ST40 |
roefdak op overloop |
|
Raymarine |
ST60 |
kaartentafel |
|
Raymarine |
ST6000 |
kuip aan stuurkolom |
|
- corepack
+ girokompas |
Raymarine |
S1-G |
onder dek |
-
afstandbediening |
Raymarine |
S100 |
-- |
Simrad |
RS-82 |
kaartentafel en stuurkolom |
|
Furuno |
GP-32 |
kaartentafel |
|
Alubox |
|
kaartentafel |
|
Radio-CD speler |
|
|
kaartentafel |
Mörer |
WIBE |
onder kaartentafel |
·
Navigatieverlichting: 3-kleurenlicht, ankerlicht en
boordlichten, dekverlichting.
·
Verwarming: Webasto hetelucht, Airtop 5000.
·
Koelbox 12 Volt, in hoekkastje,met koude buffer (Isotherm compressor, koude buffer en verdamper,
warmte-afvoer via huiddoorvoer met koelspiraal)
·
Fornuis: 3-pits met oven (Force 10), gas-installatie,
gasbun voor 2 x 7-liter gasfles onder kuipbank, elektrische hoofdafsluiter op
gasfles, bedienbaar vanuit de keuken.
·
Lenspomp in motorruimte:1 handpomp en 1 elektrische
pomp;1 elektrische en 1 handpomp in ruim
·
Elektrische ankerlier met verhaalkop, met 50 m
gegalvaniseerde ketting en 20 kg Delta-anker.
·
Elektrische boegschroef compleet geïnstalleerd
Vetus 6 pk met relais, aparte accu (gecombineerd met ankerlier)
·
Beloopbaar zonnepaneel 54 Watt
Tuigage
·
Zilver geanodiseerde aluminium mast en giek, met voldoende
kikkers, dubbele zalingen en diamantzaling, schootbeugel, fokkeboombeugel,
binnenlopende vallen, fabrikaat MasterMasten uit Enkhuizen.
·
Zeilen: grootzeil 29 m² met zeillatten, profielstrepen,
Cunningham hole (waterrif), twee reven en zeilhuik, kotterfok 16 m²,
rolbare kluiver 36 m² en bollejan. Alle trimlijnen van grootzeil
(neerhouder, onderlijkstrekker, etc) worden naar het roefdak geleid. De kluiver
krijgt shape-tape in het voorlijk, zodat hij gereefd er ook nog redelijk bij
staat. Extra stormrif (try-sail) in grootzeil. Zeilmaker: Aat Kool
·
4 Lewmar selftailing lieren op kuiprand (ST40 en ST30, kleur
antraciet grijs),
·
Alle lijnen: schoten en vallen cupsheet.
·
Roestvrijstalen stagen: achterstag, 4 onderstagen, 2 hoofdwanten
en 2 topwanten, fokstag en kluiverstag, diamantstagen; roestvrijstalen
wantspanners;
·
Facnor rolsysteem voor de kluiver. De kotterfok wordt met
leuvers uitgevoerd en kan met een “neerhaler” vanuit de kuip gestreken worden.
·
Lewmar schootrails en sledes voor de kluiver, vaste schootogen
de kotterfok.
·
Grootzeilval, neerhaler, kraanlijn en giekneerhouder lopen naar
de kuip, incl. geleideblokken,
·
Op de mast 1 Lewmar selftailing lier (ST30) voor kluiverval of
spi-val
·
Op de mast 1 Lewmar selftailing lier (ST30) voor de smeerrepen
·
2 Lewmar selftailing lieren (ST30) op roefdak, divider en
valstoppers
·
Valstoppers t.b.v. trimlijnen en onderlijkspanner op roefdak.
·
Schootvoering grootzeil op een aparte brug
over het schuifluik, met lier en stopper op roefdak
·
Fokkeboom, gemonteerd aan de mast, met beslag en boom-ophouder
·
Extra val voor bollejan
Uitrusting, algemeen
·
CE-A keur en eigenaarshandboek
·
Nederlandse vlag met stok
·
5 stootwillen en 5 landvasten
·
Brandblussers (handblusser en automatische blusinstallatie in
motorkamer)
·
Zwemtrap, uit het midden van de spiegel i.v.m. latere plaatsing
zelfstuurinrichting.
·
Noodhelmstok