De boot

WANDERER-37

Ontwerp

Martin Bekebrede (Jachtarchitect), Nel Punt (Zeilteken)

Bouwers

NAZ-schepen, Kroes Scheepsbouw, Siep de Lang (timmerwerk), Oksewiel Scheepstechniek, Martien Beets (schilderwerk)

Bouwgeleiding

Den Drijver Expertise

Opdrachtgevers

Wim Blankenstijn, Henriette Beckers

 

Bouwtekening

Stabiliteitskromme

Basisgegevens van de Wisseling

Lengte over alles

:

11,90 m

Lengte over dek

:

11,10 m

Lengte waterlijn

:

10,00 m

Grootste breedte

:

3,72 m

Diepgang

:

0,90 / 2,15 m

Waterverplaatsing

:

ca. 12.000 kg

Motor

:

Yanmar 54 pk

Keuring

:

CE-A

 

Zeilen

Grootzeil

:

29 m²

Kluiver

:

36 m²

Kotterfok

:

16 m²

Bollejan

:

 ??

 

Casco

·       Stalen casco volgens snijpakket naar constructietekening van Martin Bekebrede, gestraald materiaal:

- onderwaterschip

:

5 mm

- zwaardkast

:

10 mm

- opbouw en dekken

:

4 mm

- huidspanten

:

strip 60 x 8 mm

- dekspanten

:

40 x 40 x 5 mm

Materiaal is gevormd, gelast en geslepen conform CE-normering, categorie A.

·       Roestvrijstalen onderdelen: bolders (4), doorvoerogen in boeisel, potdekstrip, waterloosgaten, stuurstand (geen schootbeugel), puttingen, roeras, zwaardas, mastzitting met valgeleiding, preekstoel en hekstoel, scepterpotten en scepters, ankergeleiding met teflon ankerrol, railingdraden, afwateringsgoten onder de luiken in kuipbanken (3), gasbun en motorruimte.

·       Bronzen bussen en overig draaiwerk t.b.v. roeras en zwaardas.

·       Roestvrijstalen tanks: water ca. 500 liter, diesel 150 liter, vuilwater 120 liter, ankerkettingbak.

·       Ballast, ca. 3000 kg lood op vlak geplaatst.

·       10 stuks aluminium anodes en 6 kogelafsluiters in het onderwaterschip, 2 bronzen waterinlaten t.b.v. koeling en schroefassmering.

·       RVS luiken in de kuip t.b.v. 2 bakskisten, 1 gasbun, motorruimte (knevelbaar) en achteronder.

·       8 stuks roestvrijstalen patrijspoorten en 6 stuks messing verchroomde ramen in het doghouse, 1 aluminium vluchtluik op de vooropbouw met verduistering en horrengaas.

Cascobehandeling

·       Schuren en ontvetten van het stalen casco, spuiten International 2-component epoxy primer op de buitenzijde van de romp, afkitten van de spanten (beneden de waterlijn) en afspuiten met epoxylaag aan de binnenzijde van de romp.

·       Plamuren van het bovenwaterschip met International 2-componenten epoxy plamuur, terugschuren en andermaal spuiten International 2-componenten epoxy primer.     
Daarna afschilderen in 2-component polyurethaanverf in 2 standaardkleuren naar keuze, dekken in antislipverf.

·       Onderwaterschip afgewerkt met antifouling (Hempels koperhoudend), en afgezet met waterlijn.

 

Timmerwerk

·       Exterieur:
Kuipvloer, kuiprand en kuipbanken belegd met teakhout. Teakhouten schuifluik met deurtjes en washboard, geolied teakhouten potdekken rondom.

·       Interieur:

o    Uitvoering: teak betimmering

o    De “hondekooi” is vervallen: in plaats daarvan is er een extra bakskist in de kuip. Het voorste deel is een bergschap, vanuit de kajuit te bereiken.     

o    In keuken is een koelbox (hechthout met polyester of p.u.schuim 6 cm dik) gemaakt in de hoek, direct naast de ingang is een grote ladekast geplaatst.

o    Binnenzijde romp tot aan de waterlijn geïsoleerd met minerale wol, de staande delen van de opbouw zijn met PU-plaat geïsoleerd tegen condensvorming.

o    Plafonds van watervaste schroot.

o    Vloer van merbau massief met lijfhout en bies rondom.

o    Kastjes en wanden van teak gefineerd hechthout, lijstwerk, tegen de huid voorgefreesd teak plaatmateriaal; werkbladen massief teak, binnenzijde kastjes hechthout.

o    Aanrechtblad van Marlan in een lichte kleur met Marlan waterkering / lijst rondom (ook tegen de zijden); RVS spoelbak volkomen vlak met het blad.

o    Kastjes en laden voorzien van zeeborgingen en scheepsbeslag in roestvrijstaal of verchroomd messing. Navigatietafel met kaartenklep, ladenkastje en console boven het blad,

o    Centrale tafel met 2 scharnierende zijkleppen.

o    Voorin een zgn. ”frans bed” met goede kwaliteit lattenbodem, gescheiden douche en toiletruimte, veel kastruimte.

o    Natte cellen met antislip epoxy vloer en watervaste wanden en plafond.

o    Hutdeuren en deuren van natte cellen zijn van teak, inclusief verchroomd messing / RVS scheepsbeslag.

 

Conservering timmerwerk

·       Exterieur:
teakhout behandeld met houtolie (D1/D2 systeem);

·       Interieur:
plafonds, binnenzijde kastruimtes geschilderd gebroken wit, wanden en houtwerk transparant satijn gelakt, vloerdelen in de was.

 

Techniek

·       Voortstuwing: Yanmar 54 pk diesel, met rvs schroefas,zelfontluchtende watergesmeerde lagering, bronzen 3-blads schroef, natte uitlaat met waterslot en antihevelklep, 80Ah startaccu, rvs morse­handle, standaard Yanmar-dashboard met bedrijfsurenteller en toerenteller. Brandstofsysteem met debugfilter en dubbele, omschakelbare, brandstoffilters.

·       Stuurwerk: handhydraulisch stuurwerk met bronzen pomp (Vetus HTP 30, zonder kleppen) en cylinder (Vetus MTC72, inhoud 146cc), rvs stuurwiel (4,9 omwentelingen van BB naar SB).

·       Zwaardbediening: handhydraulisch bediende zwaardcylinder met oploopventiel, zwaard­stand­aanwijzer op stuurstand.

·       Drinkwater: koud en warm stromend water in keuken,en douche (thermostaatkraan), dmv een flowjet waterpomp en een 50 liter boiler met koelwaterspiraal, verwarmd door koelwater van de motor of door de walstroom. Tevens een voetpomp in de koudwaterleiding met separaat kraantje in de keuken.

·       Silent elektrisch toilet (spoelen met drinkwater i.v.m. droogvallen), vuilwatertank met geurfilter en keuzemogelijkheid leegzuigen / overboord lozen, douchewater afvoerpomp in natte cel.

·       Elektrische installatie: 12 Volt, 230 Ah lichtaccu, walstroomaansluiting met een Victron 12V/30A acculader, schakelpaneel met accuwacht, ampére-meter en tankinhoudsmeters voor water en brandstof  in navigatiehoek. Verlichting: halogeen inbouwspotjes, leeslampjes, navigatietafellampje (nacht­verlichting)

·       Navigatieapparatuur volgens onderstaande lijst.     
Montage op roefdak vindt plaats op een aparte brug over het schuifluik, waarop ook de overloop van het grootzeil is geplaatst.

 

Merk

Type

Plaats

Log

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

Diepte

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

Windset

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

kompas-repeater

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

Repeater - grafisch

Raymarine

ST60

kaartentafel

Stuurautomaat

Raymarine

ST6000

kuip aan stuurkolom

 - corepack + girokompas

Raymarine

S1-G

onder dek

 - afstandbediening

Raymarine

S100

--

Marifoon

Simrad

RS-82

kaartentafel en stuurkolom 

GPS

Furuno

GP-32

kaartentafel

PC + scherm

 Alubox

 

kaartentafel

Radio-CD speler

 

 

kaartentafel

Weerontvanger

 Mörer

WIBE

onder kaartentafel

 

·       Navigatieverlichting: 3-kleurenlicht, ankerlicht en boordlichten, dekverlichting.

·       Verwarming: Webasto hetelucht, Airtop 5000.

·       Koelbox 12 Volt, in hoekkastje,met koude buffer (Isotherm compressor, koude buffer en verdamper, warmte-afvoer via huiddoorvoer met koelspiraal)

·       Fornuis: 3-pits met oven (Force 10), gas-installatie, gasbun voor 2 x 7-liter gasfles onder kuipbank, elektrische hoofdafsluiter op gasfles, bedienbaar vanuit de keuken.

·       Lenspomp in motorruimte:1 handpomp en 1 elektrische pomp;1 elektrische en 1 handpomp in ruim

·       Elektrische ankerlier met verhaalkop, met 50 m gegalvaniseerde ketting en 20 kg Delta-anker.

·       Elektrische boegschroef compleet geïnstalleerd Vetus 6 pk met relais, aparte accu (gecombineerd met ankerlier)

·       Beloopbaar zonnepaneel 54 Watt

 

Tuigage

·       Zilver geanodiseerde aluminium mast en giek, met voldoende kikkers, dubbele zalingen en diamantzaling, schootbeugel, fokkeboombeugel, binnenlopende vallen, fabrikaat MasterMasten uit Enkhuizen.

·       Zeilen: grootzeil 29 m² met zeillatten, profielstrepen, Cunningham hole (waterrif), twee reven en zeilhuik, kotterfok 16 m², rolbare kluiver 36 m² en bollejan. Alle trimlijnen van grootzeil (neerhouder, onderlijkstrekker, etc) worden naar het roefdak geleid. De kluiver krijgt shape-tape in het voorlijk, zodat hij gereefd er ook nog redelijk bij staat. Extra stormrif (try-sail) in grootzeil. Zeilmaker: Aat Kool

·       4 Lewmar selftailing lieren op kuiprand (ST40 en ST30, kleur antraciet grijs),

·       Alle lijnen: schoten en vallen cupsheet.

·       Roestvrijstalen stagen: achterstag, 4 onderstagen, 2 hoofdwanten en 2 topwanten, fokstag en kluiverstag, diamantstagen; roestvrijstalen wantspanners;

·       Facnor rolsysteem voor de kluiver. De kotterfok wordt met leuvers uitgevoerd en kan met een “neerhaler” vanuit de kuip gestreken worden.

·       Lewmar schootrails en sledes voor de kluiver, vaste schootogen de kotterfok.

·       Grootzeilval, neerhaler, kraanlijn en giekneerhouder lopen naar de kuip, incl. geleideblokken,

·       Op de mast 1 Lewmar selftailing lier (ST30) voor kluiverval of spi-val

·       Op de mast 1 Lewmar selftailing lier (ST30) voor de smeerrepen

·       2 Lewmar selftailing lieren (ST30) op roefdak, divider en valstoppers

·       Valstoppers t.b.v. trimlijnen en onderlijkspanner op roefdak.

·       Schootvoering grootzeil op een aparte brug over het schuifluik, met lier en stopper op roefdak

·       Fokkeboom, gemonteerd aan de mast, met beslag en boom-ophouder

·       Extra val voor bollejan

 

Uitrusting, algemeen

·       CE-A keur en eigenaarshandboek

·       Nederlandse vlag met stok

·       5 stootwillen en 5 landvasten

·       Brandblussers (handblusser en automatische blusinstallatie in motorkamer)

·       Zwemtrap, uit het midden van de spiegel i.v.m. latere plaatsing zelfstuurinrichting.

·       Noodhelmstok