Den Drijver Expertise volgt voor ons de bouw en adviseert
ons over de kwaliteit van het uit te voeren en uitgevoerde werk. Tijdens de
bouw voeren ze op de cruciale momenten een inspectie uit.
Een samenvatting van de rapportages vind je hieronder.
Inspectie
op 17 mei 2006 (bij Gerard Kroes,
Leeuwarden)
Spanten frame, kielbeplating en zwaardkast geplaatst conform tekening (spant 10+ tot 15). Bodembeplating goed strokend op spanten, het geheel samengebouwd door middel van hechtlassen (tijdelijk teneinde warmte-inbreng en spanning in dit stadium te beperken) Maatvoering spanten en beplating conform bestek en goed aansluitend. De werkwijze maakt een rustige, bekwame indruk.
Inspectie
op 6 juli 2006 (bij Gerard Kroes, Leeuwarden)
Romp, dek en opbouw zijn geassembleerd. Bovendeks d.m.v. hechtlassen, moet nog afgelast worden. Waar gereed is het laswerk van goede kwaliteit.
Veel aandacht wordt besteed aan het stroken van de beplating d.m.v. tijdelijke strips wat strakheid en het latere plamuur- en schilderwerk ten goede komt.
Het boeisel is 50% gereed. Naar verwachting zal het ijzerwerk over twee weken zijn voltooid.
Er kan, naar zich nu reeds laat aanzien, van een geslaagde eerste fase gesproken worden.
Inspectie
op 19 september 2006 (bij Master Masten, Enkhuizen)
De wijze van fabricage werd uitvoerig getoond en toegelicht.
De masten kunnen zowel geanodiseerd als gecoat (poedercoating of gespoten) worden geleverd. RVS beslag wordt zorgvuldig geïsoleerd aangebracht. De zalingbevestigingsconstructie is doorlopend en stabiel uitgevoerd.
De giek wordt ter plaatse van neerhouderbeslag inwendig voorzien van een RVS contrastrip.
Verstaging van voor- en achterzijde vindt plaats door middel van afschuining van de zijkanten van het profiel en inlassen van een afdekplaat.
Standaard is de giek voorzien van 2x 4 schijven ten behoeve van 3 reeflijnen en 1 achterlijkstrekker.
Aanbeveling mast
De in het profiel ingelaten aluminium vlakke masthiel wordt door middel van imbusbouten gefixeerd. Wij hebben geadviseerd deze plaat licht bolvormig uit te voeren voor het beter volgen van de masttrim, opdat de compressiekrachten over de totale omtrek van de sectie worden verdeeld.
De masthiel zal tevens worden voorzien van een kraag die in het profiel past en de sectie zal op de hiel die de omtrek van de sectie volgt, rusten. De hielplaat wordt door middel van imbusbouten in de kraag gefixeerd.
Aanbeveling giek:
De inwendige strip van de giek dient op de uiteinden
in de breedte te worden gerond en in dikte te worden verjongd. Wij verkregen de
toezegging dat onze aanbevelingen zullen worden gevolgd.
Conclusie: het product Master Masten is van constructief degelijke kwaliteit met zorg ontwikkeld en afgewerkt.
Inspectie
op 19 september 2006 (bij firma Siep de
Lang, Wergae)
Vaartuig was behandeld met 1e gespoten coatinglaag, laagdikte t/m 250 mm en overal goed dekkend.
Binnenzijde Interzone, uitwendig Interprotect. Leverancier International.
Met plamuurwerkzaamheden werd een aanvang gemaakt (kuip)
Het casco is goed strokend en strak uitgevoerd en behoeft minimaal plamuurwerk.
Inspectie
op 24 november 2006 (bij firma Siep de Lang, Wergae)
Interieur 65%
gereed, uitvoering in teak/teakfineer, eenvoudig doch netjes uitgevoerd; geheel
in lijn met het no-nonense karakter van het vaartuig.
De elektrische
bedrading bestaat uit 2 aderige 1,5 mm bekabeling, gevlochten kern, ten behoeve
van de verlichting (12V), 3x 1,5 mm gevlochten kern ten behoeve van 220V en
deels individuele 12V, 1x 2,5 mm kabels (positief-negatief). Verbruikers nog
niet geinstalleerd.
RVS
drinkwatertank met mangat in voorschip onder 2 persoonsbed, inclusief
drinkwaterpomp en "whale" kunststof leiding met klemkoppelingen,
uitvoering in kleur (rood = heet water; blauw = koud water) en boiler in
motorruimte. Vulleiding in voordek. Tankontluchting in voorschip
stuurboordzijde.
Opmerking:
Tankonluchting moet kwartslag gedraaid worden met ontluchtingsopening naar
achteren wijzend i.v.m. golfslag en buiswater.
RVS vuilwatertank
in toiletruimte aan bakboord met zowel directe lozing als lozing aan dek.
Stankfilter gemonteerd in ontluchtingsleiding.
Elektrakabels
doorgevoerd in stevenbalk ten behoeve van boordverlichting aan bakboord en stuurboord
bovenzijde. Gezien locatie dient extra aandacht besteed te worden aan
doorvoerbescherming van kabelmantel en aan waterdichtheid.
Ook de
boordlichten zelf dienen aan hoge eisen van waterdichtheid te voldoen en de
bevestiging dient inwerking van golfslag bij stampend schip te kunnen
weerstaan.
De overloop op de
kajuitopbouw moet worden voorzien van flexibele spiraalbuis ten behoeve van de
instrumentenbekabeling.
Algemeen geldt
dat waar kans van raken tegen stalen verbanddelen bestaat, de elektraleiding
van extra mantelbescherming moet worden voorzien.
Inspectie
op 22 januari 2007 (bij firma Siep de
Lang, Wergae)
Interieur
betimmering: nagenoeg gereed en in aflakfase. Deur naar slaapvertrek scheluw,
met timmerman besproken ter correctie.
Schilderwerk
buitenom: voorbehandeling gereed voor aflaklaag, geheel is netjes en strak
uitgevoerd.
Techniek: Tanks,
acculader en diverse motorappendages geïnstalleerd in voorbereiding op
motorinbouw.
Gehele afbouw
loopt volgens planning.
Inspectie
op 21 februari 2007 (bij firma Siep de
Lang, Wergae)
- Motor geplaatst en aangesloten op
"nat" uitlaatsysteem.
- Beluchter op koelwatersysteem ruim boven
vereiste hoogte in stuurkolom.
- Ontluchting watergesmeerd schroefassysteem
eveneens in stuurkolom
- Aanvoerschelpen ten behoeve van motorkoelwater
en schroefassmering
- Thermocool huiddoorvoer op gootsteenafsluiter
ten behoeve van rendementsverhoging compressor koelvak
- Vetus boegschroef geplaatst, accu ten behoeve
van boegschroef en ankerlier geplaatst
- 50 ltr boiler (230V + koelwateraansluiting)
- Victron lader 12/25 geplaatst
- Elektrisch systeem nagenoeg gereed
- Interieurbetimmering in laatste afwerkfase
- Geen onvolkomenheden of afwijkingen van bestek
geconstateerd.
Inspectie
op 28 februari 2007 (bij Master Masten, Enkhuizen)
Mast – zilver geanodiseerd en uitgevoerd
met:
- dubbel zalingstel en diamant verstaging
- 4 stuks 3x valvoorvoeren
- 6 kikkers
- spirail + spiboomlift
- neerhouderbeslag
- lummelbeslag
- topbeslag + antenne uithouder
- windex
- 3-aderig voedingkabel ten behoeve van
combinatielantaarn = 3 kleurig toplicht en ankerlicht
- aansluitkabel en windmeter
- hoofd- + onderwant-beslag
- zalingbeslag + zalingen
Verjongde giek met smeerreepschijven –
gereed voor anodisatie:
- neerhouderbeslag met uitwendige
verstijvingstrip (verjongd conform aanbeveling)
- lummelpin
Zowel mast als
giek zijn goed afgewerkt en beslagen, zorgvuldig op maat gemaakt en
(geïsoleerd) gemonteerd.
De mastvoet was
niet aanwezig (ter anodisatie), maar naar omschreven eveneens conform eerdere
aanbeveling (onderzijde licht bolvormig) uitgevoerd.
Inspectie
op 29 maart 2007 (Stavoren)
Bevindingen
Het
vaartuig is voorzien van de naam "Wisseling", en is nagenoeg
opleveringsgereed.
Interfacing
navigatie-instrumenten en 12V boordcomputer is nog gaande.
De
zeilen zijn nog niet aanwezig. Het vaartuig is geheel getuigd behoudens
neerhouder, welke na levering van zeilgarderobe wordt geïnstalleerd bij gehesen
grootzeil.
Diverse
systemen, waaronder handhydrauliek van midzwaard, beproefd en goed werkend, met
vlotte motorstart.
In afwijking van bestek en in overleg met
opdrachtgever:
-
1 rolinstallatie
t.b.v. kluiver
-
1 stagfok,
voorzien van 1 bindrif
-
bindreefsysteem
op grootzeil i.p.v. snelreefsysteem
-
1 Raytheon ST-60
tri-data bij kaartentafel ter vervanging van repeater voor ST-40 cockpit
instrumenten
-
Simrad marifoon i.p.v. Raymarine
-
gasdetector
besteld, nog niet leverbaar, elektrische afsluiter op gasfles
-
Delta anker
i.p.v. CQR anker
-
60 m ankerketting
i.p.v. 50 m
-
Whale
buitendouche installatie in kuip (warm + koud)
-
2 Lewmar 30ST
lieren op roefdek
-
nog te plaatsen
op mast: 1 Lewmar 16ST reeflier
-
poederblusser in
accommodatie, automatische blusser fire-pro in motorruimte
Opmerking
1
- Lichte beschadiging anodisatielaag achterzijde mast
op ooghoogte (in wind slaande val met harpsluiting) welke is bijgewerkt.
- Geen structurele aantasting of sterkteverlies van het
materiaal.
Opmerking
2
-
Uitslag stabiliteitsproef nog niet bekend.
Opmerking
3
-
Degelijk en goed afgewerkt vaartuig met qua sterkte ruim
bemeten tuigage.
Zakelijke
afronding per brief op 22 juni 2007
(…)
Gezien de probleemloze begeleiding wil ik volstaan met de 3e termijn
als finale facturatie. (…) Voor de goede orde bijgaand de creditnota voor de 4e
termijn.
Ik
wens jullie een behouden vaart.
Met
vriendelijke groet,
Erik
den Drijver
Ons
commentaar op de bouwbegeleiding
We
zijn erg gelukkig met de zakelijk blik waar mee Den Drijver Expertise het
bouwcontract, het bestek en diverse technisch mailwisseling met Nautisch
Adviesbureau De Zeeuw heeft bekeken en van advies heeft voorzien.
De
inspecties onderweg bevestigden de indruk die wij als niet-deskundigen al
hadden; het was allemaal prima in orde.
Vraag 1: was deze
bouwbegeleiding nou nodig?
Antwoord: Nee, eigenlijk niet; de bouw liep voortreffelijk.
Vraag 2: zouden we
weer een dergelijke bouwbegeleiding inhuren?
Antwoord: Ja; het vergrootte ons vertrouwen in de bouwer en het bouwproces
zeer.