<< vorige dag

van – naar

Nordeney – Delfzijl...eh, nee....Groningen. Gevaren afstand: 52 mijl

de tocht

Om 6:00 uur, 3½ uur voor hoogwater vertrekken we uit Norderney, We gaan onder Juist langs, door het Memmerter Wattfahrwasser. We zien als minste diepte 2.10m. We hadden zelfs dus nog een uur eerder weg gekund.

Vanaf Memmert hebben we het weer bezeild en kan de gelukkig de motor uit. Rustig aan met stroom mee, zeilen we de Ost-Ems op. Rond HW passeren er de ondiepste plekken. We hebben niet minder dan 2.80m gezien. We hadden dus 2 uur langer kunnen uitslapen !!!

Inmiddels varen we op de Eems en schuiven voorbij Eemshaven. Om 12:30 uur draaien we het havenkanaal van Delfzijl in. We melden ons even (professioneel!) bij Delfzijl Radar, maar die is daar toch niet van gediend en legt ons vriendelijk, maar kort uit, dat we alleen luisterplicht hebben dus ons niet behoeven te melden.

In Delfzijl zelf kunnen we zo de sluis in varen, waar je je weer wél moet melden. We worden direct geschut, zodat we om 13:15 uur meteen al op weg zijn naar Groningen. Dan varen we maar door, nog maar 15 mijl te gaan. De bruggen draaien nog sneller dan in Friesland, dus het schiet flink op.

En zo arriveren we om 16:00 uur in de Oosterhaven van Groningen. De laatste brug opent voor ons nog precies 5 minuten voor dat de spits-sper in gaat. We hebben ook nog een ligplaatsje, wat een unicum schijnt te zijn op vrijdagmiddag.

in de haven

We liggen keurig in het centrum van Groningen. We kunnen dus mooi de weekend-inkopen doen. En eindelijk kunnen weer eens fatsoenlijk, lekker bruinbrood kopen.

het kombuis

Reepjes rundvlees provencaals gekruid, gebakken krielaardappeltjes en bloemkool.