<< vorige dag

van – naar

Norddeich – Langeoog ..eh, nee.. toch Norderney. Gevaren afstand: 13 mijl

de tocht

We plannen om, buiten Nordeney en Baltrum om, naar Langeoog te varen. Om 9:30 uur, 3 uur voor hoogwater, naar buiten en met de stroom mee naar het oosten en dan naar binnen. Volgens planning een uur eerder dan de planning van gisteren. Dan hebben we in de haven nog zeker genoeg water om weg te komen.

’s-Nacht heeft er flinke wind gestaan, en de verwachting is NW 5-6. Maar ’s-ochtends waait het NNW-4. Om 9:00 uur verlaten we de haven met nog 1.80m water. Tot Nordeney is het stik in de wind, maar wel stroom mee.

Daarna kan het zeil er op en varen we het zeegat uit. Dat valt niet mee. Korte steile golven van een meter hoog. Daar weet de Aquamarijn wel goed weg mee. Maar ook staat overal branding. Ook tussen de tonnen van ons vaarwater. Wind-tegen-stroom, of zo. Wij vinden het niet lekker, dus we gaan terug. Nu wél lekker en met een lopend windje.

Omdat het nu weer lekker gaat varen we nog maar eens richting zeegat, maar de condities zijn, uiteraard, niet gewijzigd. Wij wijken dus uit naar Nordeney, waar we om 12:00 uur vastmaken.

in de haven

De haven van Nordeney is nog erg druk vanwege de havenfeesten vorig weekend. Met moeite kunnen we nog een box vinden. Schepen die later binnen komen gaan langs de kade.

De faciliteiten in de haven zijn prima. Gratis douches en alles keurig netjes.

Wij wandelen het stadje in en om. Vanaf het strand te zien is het vaarwater nu beter begaanbaar, stroom en wind staan nu beide het gat in.

Nordeney zelf is weer een mondaine badplaats. Veel strandvertier en winkelstraatjes. We strijken neer in een Italiaans ijscafé en op de terugweg doen we boodschappen.

het kombuis

Kip-nuggets met sla (zie gisteren) en aardappelen