<< vorige dag

van – naar

Norderney – Baltrum. Gevaren afstand: 7,8 mijl

de tocht

Ook in Norderney weet de havenmeester weinig over de diepten van de geulen. De eigenaar van de lokale zeilschool weet meer. Met onze diepgang kunnen we prima naar Baltrum, vindt hij. Twee uur voor hoogwater kunnen we over het Wattfahrwasser.

Dus om 16:00 uur vertrekken wij uit Norderney en varen in oostelijke richting. Het zeilen gaat aanvankelijk veel te snel; 7.5 knoop met stroom mee. Zo zijn we veel te vroeg bij het wantij. Dus gaat het grootzeil naar beneden en rustig achter het fokje lopen we verder.

De minste diepte die we zien is 1.70m, dus alle informatie klopte. Om 17:40 uur meren we af in Baltrum

in de haven

Baltrum heeft een piepklein haventje. Ameland is er groot bij. Alle ligplaatsen zijn al bezet, dus liggen we dubbel. We krijgen nog een derde schip langszij, maar het regelt zich allemaal prima. Maar ook hier zijn (beperkte) faciliteiten en een supermarkt en bakker in de buurt.

Baltrum zelf is ook piepklein. De havengelden betalen we op het nabij gelegen vliegveld bij de “incheckbalie”, waar je ook je vliegreis boekt, waar de piloot komt informeren of z’n “toestel” klaar staat. Alles is een loodsje van 8 x 8m. Het vliegveld zelf wordt gemarkeerd door een bordje “niet op de startbaan komen”.

Die vliegtuigen zijn trouwens het enige gemotoriseerde transport op het eiland. Auto’s zijn er niet, alles gaat met fiets en paard-en-wagen. Hotelgasten moeten vanaf de pont lopen; hun bagage gaat per fietskarretje.

Het dorp is vlak bij de haven. Het eiland zelf loop je in twee uur tijd volledig rond. Op de westelijke punt maken we een foto van Langeoog, 2 kilometer verderop. Daar komen we deze vakantie niet meer.

het kombuis

Schnitzels met “gewürtzer” spinazie en aardappelen.