dag |
dinsdag, 8 augustus 2000 |
|
van – naar |
Norderney – Baltrum. Gevaren
afstand: 7,8 mijl |
|
de tocht |
Ook in Norderney weet de havenmeester weinig over de diepten
van de geulen. De eigenaar van de lokale zeilschool weet meer. Met onze
diepgang kunnen we prima naar Baltrum, vindt hij. Twee uur voor hoogwater
kunnen we over het Wattfahrwasser. Dus om 16:00 uur vertrekken wij uit Norderney en varen in
oostelijke richting. Het zeilen gaat aanvankelijk veel te snel; 7.5 knoop met
stroom mee. Zo zijn we veel te vroeg bij het wantij. Dus gaat het grootzeil
naar beneden en rustig achter het fokje lopen we verder. De minste diepte die we zien is 1.70m, dus alle informatie
klopte. Om 17:40 uur meren we af in Baltrum |
|
in de haven |
Baltrum heeft een piepklein haventje. Ameland is er groot bij.
Alle ligplaatsen zijn al bezet, dus liggen we dubbel. We krijgen nog een
derde schip langszij, maar het regelt zich allemaal prima. Maar ook hier zijn
(beperkte) faciliteiten en een supermarkt en bakker in de buurt. Baltrum zelf is ook piepklein. De havengelden betalen we op
het nabij gelegen vliegveld bij de “incheckbalie”, waar je ook je vliegreis
boekt, waar de piloot komt informeren of z’n “toestel” klaar staat. Alles is
een loodsje van 8 x 8m. Het vliegveld zelf wordt gemarkeerd door een bordje
“niet op de startbaan komen”. Die vliegtuigen zijn trouwens het enige gemotoriseerde
transport op het eiland. Auto’s zijn er niet, alles gaat met fiets en
paard-en-wagen. Hotelgasten moeten vanaf de pont lopen; hun bagage gaat per
fietskarretje. Het dorp is vlak bij de haven. Het eiland zelf loop je in twee
uur tijd volledig rond. Op de westelijke punt maken we een foto van Langeoog,
2 kilometer verderop. Daar komen we deze vakantie niet meer. |
|
het kombuis |
Schnitzels met “gewürtzer” spinazie en aardappelen. |
|
foto |
|
|
|
||