De boot

WANDERER-37

Ontwerp

Martin Bekebrede (Jachtarchitect), Nel Punt (Zeilteken)

Bouwers

NAZ-schepen, Kroes Scheepsbouw, Siep de Lang (timmerwerk), Oksewiel Scheepstechniek, Martien Beets (schilderwerk)

Bouwgeleiding

Den Drijver Expertise

Opdrachtgevers

Wim Blankenstijn, Henriette Beckers

 

De navigatieapparatuur aan boord

 

Een woord vooraf

Iedereen vaart en navigeert op zijn manier. Henk Bezemer voer “richting zuid, tot de boter smolt” naar de Azoren zonder enige apparatuur. Een ander heeft een touch-screen beeldscherm bij het grote stuurwiel, waar hij zeekaart en positie, ETA, cross-track, wind en koers allemaal bij de hand heeft.

Wij hebben onze eigen keuzes gemaakt. Een ander zal die keuzes wellicht een over-kill vinden, of juist het belangrijkste vinden ontbreken.

Onze keuzes zijn gebaseerd op twintig jaar lang ervaring en passen bij onze manier van varen. En wie denkt: “Wim is computer fanaat, dus alles gaat via de PC”, die heeft deze keer eens helemaal ongelijk.

 

Onze keuzes

·       De routeplanning doen we op een papieren kaart aan de kaartentafel. De route typen we in in de GPS, die dan informatie kan geven over het huidige rak en hoe laat we op het eindpunt van de route aankomen.

·       Navigatie onderweg: de stuurman (in ons geval stuurvrouw) krijgt de te sturen informatie van de navigator (Wim dus), beoordeelt die en handelt daar naar. Als de Henriette inzicht wil hebben in het geheel, dan werpt ze een blik op de kaart (beneden of de kaart komt naar de kuip). De GPS stuur-informatie is desgewenst bij het roer te zien: waypoint, afstand, richting en crosstrack.

·       Voor de navigatie zijn we beperkt afhankelijk van de elektronica. De papieren kaart, kompas en verrekijker en peilkompas zijn eigenlijk ruim voldoende voor ons vaarwater. De GPS is een welkome aanvulling en wordt enthousiast gebruikt, maar is niet écht nodig.
Belangrijkste eis: als de stroom uitvalt, dan moet de navigaties wél door kunnen gaan.

·       Alle andere apparatuur: log, dieptemeter, windmeter, elektronisch kompas is ook luxe. Deze is zó opgesteld in de kuip, dat iedereen deze meters kan aflezen. Meestal zijn we met z’n tweeën en we houden alle twee oog op deze meters (“hé, zie dat, het wordt hier wel erg ondiep!”). Deze positie van de meters maakt het ook mogelijk een onervaren opstapper het roer te geven. De schipper kan eenvoudig zicht houden op wat er gebeurt.

·       Voor de navigator is het prettig om aan de kaartentafel alle informatie te hebben, voor routeplanning en -evaluatie. Ook voor het bijwerken van het logboek (positie, logstand, snelheid, koers, wind). Dus er is een repeater voorzien voor alle meetwaarden.

·       De verrekijker met peilkompas zijn ook in de kuip onder handbereik. De marifoonhoorn kan evt. in de kuip hangen

·       De stuurautomaat is hydraulisch aangesloten op de bestaande stuurinrichting. De boot kan zo zelf sturen op kompaskoers, windrichting of waypoint. Deze mogelijkheden hadden we al 15 jaar op de Aquamarijn en daar hebben we altijd veel plezier van gehad.

PC aansluitschema

De rol van de PC aan boord

De PC aan boord is niet in eerste instantie bedoeld voor de navigatie of route-planning. Toch zijn er voldoende zaken, waarvoor we een PC gebruiken. Daarom kozen we voor een vaste opgestelde PC en niet voor een laptop. Zo’n laptop blijft gedoe met snoertjes en opladen.

We gebruiken de PC voor de volgende zaken.

·         Navigatie
De PC aan boord zou slechts een beperkte rol bij de navigatie hoeven vervullen. Waypoints gaan van de PC naar de GPS. De GPS geeft de stuur-informatie. Maar de luxe van het zeekaartenprogramma heeft ons toch te pakken. De gevaren routes kunnen op een eenvoudige zeekaart worden bekeken, ook de positie. In tegenstelling van wat we vooraf verwachtten, staat de PC eigenlijk vol-continue aan.

·         Navigatie-informatie
Op de PC is het BPR aanwezig. Ook alle Berichten-aan-Zeevarenden. En wat verdere informatie, zoals de diepte van diverse geulen op het wad. En uiteraard een getijden-tabel of –programma (Quicktide, van Wim zelf).

·         Weerberichten en Navtex
De weerberichten en navtex-berichten zijn alleen via de PC te bekijken. Ze worden ontvangen via een kastje dat niet-zichtbaar zit gemonteerd. Dat scheelt weer ruimte. Verder komt het weerbericht natuurlijk via de radio, marifoon en eventueel GSM.

·         AIS-informatie
Ook niet-zichtbaar geïnstalleerd is de AIS-ontvanger. De informatie hiervan wordt via de PC afgebeeld op de zeekaart.

·         Muziek
Alle muziek om onderweg te draaien gaat mee op de PC als mp3. Dat scheelt weer een losse IPod met snoertjes. De PC is direct verbonden met de autoradio om ze af te spelen.

·         Foto’s
Op de PC worden de foto’s die we onderweg maken opgeslagen en bewerkt.

·         Plezier
Verder is de PC er voor ons plezier. Om een verhaaltje te schrijven of aan de website te werken. Wat rekenwerk te doen. Soms wat werken (foei, maar toch…). En soms wil Wim wat knutselen (lees: programmeren), zo zijn de eerste websites aan boord ontstaan. Soms willen we een computerspelletje doen.

·         Handleidingen
Van alle apparatuur aan boord zijn de handleidingen op pdf-bestanden gezet. Zo is alles steeds beschikbaar.

·         Internet
De interesse in Internet is slechts heel beperkt. Want als we weg zijn, dan zijn we ook weg en hebben we liever geen contact met de dagelijkse beslommeringen. Maar voor weerkaartjes of telebankieren is het toch wel erg handig.
Daarom maken we toch maar een aansluiting via een USB-WiFi antenne en/of GSM.

 

Navigatieapparatuur 

·       Navigatieapparatuur volgens onderstaande lijst.      
Montage op roefdak vindt plaats op een aparte brug over het schuifluik, waarop ook de overloop van het grootzeil is geplaatst.

 

Merk

type

plaats

Log

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

Diepte

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

Windset

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

kompas-repeater

Raymarine

ST40

roefdak op overloop

Repeater - grafisch

Raymarine

ST60

kaartentafel

Stuurautomaat

Raymarine

ST6001

in kuip aan stuurkolom

 - corepack + girokompas

Raymarine

S1-G

onder dek

 - afstandbediening

Raymarine

S100

in mijn jaszak

GPS

Furuno

GP-32

kaartentafel

 

Koppeling meetapparatuur 

Alle meetapparatuur (én marifoon) is via Seatalk-protocol met elkaar verbonden. De repeater vertaalt dit naar NMEA (in/uit). Via NMEA communiceert de navigatie-apparatuur met de GPS en de PC. Hiervoor is een multiplexer van Shipmodul nodig.

Deze koppelingen zijn nodig voor de volgende redenen: de stuurautomaat geeft de koers door aan de kompas-repeater, alle meetwaarden zijn beneden op de repeater afleesbaar. De GPS geeft zijn waypoint en stuurinformatie door aan de stuurautomaat. De GPS moet met de PC waypoint kunnen uitwisselen. De GPS geeft zijn informatie door aan de zeekaart in de PC (alleen als de PC aan staat, natuurlijk).

Het is een heel gedoe, en het lijkt complex. Maar los van de PC hadden we dit alles al 15 jaar lang op de Aquamarijn. Inclusief een GPS-repeater in de kuip, die we nu helaas moeten missen (niet meer verkrijgbaar).
Het geheel werkt in de praktijk eenvoudig en vlot. Je raakt erg gewend aan de luxe van ’s-ochtend even op de repeater te kijken voor de geografische windrichting (“Kijk de wind is geruimd tot 250˚, hij is nu bijna west”. Vroeger moest je ook op het kompas kijken en vervolgens de geografische windrichting zelf uitrekenen

Voor de veiligheid (omdat alles kapot kan) is er een tweede hand-held GPS aanwezig. Op de Aquamarijn habben we de GPS gevoed uit twee verschillende accu’s, om tenminste altijd stroom te hebben. Mogelijk gaan we dat op de Wisseling ook regelen.

 

Communicatie

 

merk

type

plaats

Marifoon

Furuno

FM-2721

bij de kaartentafel én
bij de stuurstand

PC

Shiptron

AluBox-40

achter de kaartentafel

Beeldscherm

Neovo

X-W19

in de kaartentafel

Muis

Logitech

LX710

draadloos – kaartentafel

Toetsenbord

Logitech

LX710

draadloos – kaartentafel

NMEA-interface

Shipmodul

Miniplex-Lite

aan USB-poort,
achter de kaartentafel

WiFi ontvanger

Linksys

WUSB54GC

aan USB-poort,
hangen we buiten als we willen internetten

Harddisk (los)

Freecom

FHD-2

aan USB-poort,
achter de kaartentafel

Radio-CD speler

 

 

bij de kaartentafel

Weerontvanger

Mörer

Wetter Infobox Europa

achter de kaartentafel

AIS

Smart Radio

SR161

aan de seriële-poort,
achter de kaartentafel

 

 

Antennes

Bovenin de mast is een marifoon-antenne gemonteerd met twee antenne-splitters; via deze splitters zijn de AIS-ontvanger en de FM-radio op marifoon-antenne aangesloten.  De weerontvanger/navtex staat op de geïsoleerde achterstag.

De antenne van de GPS is een klein doosje dat op het kajuitdak is geplaatst.
De WiFi-antenne is een USB-stick, die met een verlengkabel op het kajuitdak gelegd wordt, voor als we in de haven van internet gebruik willen maken.

 

PC-uitvoering

De PC is een vast uitgevoerde PC (geen laptop), welke weggewerkt is in een kastje. Ook alle bijbehorende apparatuur, zoals weerontvanger, NMEA-interface en AIS zijn bij de PC geplaatst en zijn normalerwijze niet zichtbaar.

Op de kaartentafel is alleen het PC-beeldscherm, direct naast de Raymarine-repeater, de Furuno GPS en de radio.

De muis en toestenbord zijn draadloos, dat scheelt een boel gehannes op de kaartentafel.

Alle andere zaken: harddisk (backup en transport van huis naar boot een v.v.), evt. CD-rom worden extern aangesloten. Dat geldt uiteraard ook voor het fototoestel.

De PC werkt op 12 Volt, gebruikt weinig energie en heeft (dus) geen ventilator. Om stroom te sparen gaan PC en beeldscherm na 5 minuten op de slaapstand als er niet op gekeken wordt.

 

Elektronische zeekaarten

De routeplanning doen we op een papieren zeekaart aan de kaartentafel. Hebben we dan ook nog elektronische zeekaarten nodig? Nee, eigenlijk niet, natuurlijk. Maar toch heeft Wim het programma WinGPS op de PC geïnstalleerd met alle kaarten van de 1800-serie. Dit om wat te “spelen” en om achteraf een gevaren route terug te kunnen zien.
En eventueel, in geval van heftige ontregeling van de handnavigatie (is nog nooit voorgekomen, maar toch…) is op het beeldscherm direct te zien waar we zitten.