<< vorige dag

van – naar

Terschelling – Ameland over het wantij. Gevaren afstand: 35 mijl

de tocht

Wij willen om plm 4 uur voor hoogwater uit Terschelling weg. Zo kunnen we met opkomend tij over het Oostrom heen. Misschien kunnen we zelfs door de Blauwe Balg, maar daar kunnen we ook omheen (een paar mijlen meer te varen, maar wel zo veilig bij mooi weer).

Het is een hoog hoogwater van NAP+113 cm en het Oostrom heeft een diepte van NAP-100 cm. De Blauwe Balg een diepte van NAP-70 cm

Keurig volgens plan 7:20 uur vertrekken we uit Terschelling. Er blijkt een verlaging van 20 cm te zijn, maar dan nog staat er voldoende water.

Wind staat er weer niet, dus de “stalen fok” gaat bij. Het Oostrom nemen we met gemak: overal minstens 1,70 m diep. Als we echter rond hoogwater bij de Blauwe Balg arriveren, durven we het toch niet aan. Als we vastlopen zitten we 24 uur vast. Daarom vervolgen we het Oostrom tot het Westgat van Ameland en lopen daardoor naar binnen. Gelukkig staat er nu wel wind, dus het tweede deel van de tocht kunnen we zeilen.

Via het Molengat belanden we om 14:00 uur in de haven van Ameland.

in de haven

Ook Ameland ligt ook alweer vol met jachten. De komende dag roept de brandaris al om 12:00 uur om dat Vlieland, Terschelling en Ameland vol zijn. Dat kan dus nog ankeren worden! We zien vele platbodens en neo-platbodems droogvallen voor de haven. Dat lijkt ons ook niet verkeerd.

In Ameland doen we boodschappen en halen twee jerrycans diesel en grote tank campinggaz. Het is wel even lopen, maar gelukkig hebben we een karretje voor het slepen van al dat gewicht.

In de haven tanken we ook de watertank vol. Wij zijn klaar voor de tocht richting Duitsland.

het kombuis

Lofsalade met gebakken camember en gebakken aardappelen